Moje cesta k anorexii

by - listopadu 01, 2020

Ahoj všichni!

Další článek, který jsem plánovala dlouho napsat je - jak jsem se k anorexii vůbec dostala? Abych řekla pravdu, na tuto otázku sama neznám stručnou odpověď. Proto jsem se rozhodla trochu se rozepsat do samostatného článku... Na začátek chci jen upozornit, že některé fotky nejsou lichotivé a byla bych moc ráda, kdybyste jste je nesoudili. Není pro mě jednoduché se takto otevřít, ale je to součástí mě a beru to jako zpověď nemocného, za kterou se nestydím. Zároveň by to mohlo někomu pomoci nebo posloužit jako odstrašující příklad. Tak jdeme na to!


Začala bych od začátku, od časného dětství. Jako malá jsem byla úplně normální dítě. Chodila jsem od svých pěti let na gymnastiku, která mě velmi bavila. Během dětství jsem vystřídala řadu sportů - volejbal, badminton, tančila jsem rockn'roll a jiné moderní tance. Nic jsem si ale neoblíbila natolik, abych u toho vydržela. Nikdy jsem nebyla soutěživý typ a sport jsem nechtěla dělat jen kvůli výhrám, proto jsem se ve svých třinácti rozhodla, že se sportovními koníčky skončím. To ale neznamenalo, že bych nevedla aktivní život - právě naopak. Hodně jsme sportovali doma - jezdili na kole, na lyže, občas jsem chodila běhat a cvičit. 

Vždy jsem milovala sladké jídlo - čokoládu, sušenky a celkově všechno, co obsahovalo cukr. Dá se říci, že u nás doma se nikdy nejedlo vyloženě nezdravě a ani sladkého jsme nikdy moc nesnědli. Byli jsme normální rodina, která si užívala jídla a nijak zásadně ho neřešila.

Abych to shrnula - nikdy jsem si nic nezakazovala a jedla jsem jako každé jiné normální dítě.




Všechno začalo, když mi bylo třináct (ano, takto brzo). Ve svém těle jsem se prostě necítila dobře a chtěla jsem si ho trochu vytvarovat. Věděla jsem, že chci trochu zhubnout a proto jsem se začala hodně zajímat o zdravou stravu. Velmi mě to bavilo a zpětně na toto období vzpomínám opravdu velmi ráda. Jedla jsem kvalitní potraviny, několikrát denně a svoje tělo jsem jednoduše poslouchala. Jedla jsem úplně všechno a pravidelně jsem vařila plnohodnotná jídla. Když jsem měla chuť, tak jsem si sušenku, brambůrky nebo čokoládu dala. Zjednodušeně - nic jsem si nezakazovala a poslouchala jsem své tělo! 
V této době jsem vážila 68 kg, což bylo na mojí výšku 177cm naprosto zdravá a normální váha. Nikdy by mě nenapadlo, že o rok později budu vážit o 20 kg méně.

Pak jsem se rozhodla, že se stanu vegetariánem. Jaký byl důvod? Doma jsme maso nikdy moc nejedli a mě osobně ani nikdy moc nechutnalo. Navíc mi jeho konzumace připadá neetická, proto jsem se rozhodla maso ze svého jídelníčku vyřadit. Maso jsem ale nahrazovala jinými kvalitními potravinami - mléčnými výrobky, více luštěninami, tofu, tempehem, seitanem, atd... Vegetariánství mému tělu opravdu vyhovovalo a na rostlinné stravě jsem se cítila plná energie. V těchto měsících jsem se rozhodla, že chci jednou pracovat jako nutriční terapeutka a věnovat se tak něčemu co mě baví a všem vidím smysl pro sebe i pro ostatní.



Fotky z roku 2016. V tomto roce jsem se rozhodla, že přejdu na vegetariálnství a na zdravý životní styl, který obsahoval opravdu kvalitní potraviny.





Opravdu jsem jedla podle potřeby a hlavně chuti! Jedla jsem plnohodnotná jídla plná bílkovin, sacharidů a kvalitních tuků.

Pak přišel velký zlom v podobě počítání kalorií...
Moji rodiče mě v cestě zdravého životního stylu a vegetariánství vcelku podporovali a respektovali (no, co jiného jim zbývalo... 😂). Každopádně můj táta trval na tom, abych navštívila nutriční terapeutku, protože se bál, aby mi v období růstu, při mém vegetariánském jídelníčku, něco z potřebných živin nechybělo. Ze záčátku jsem nechtěla, přišlo mi to jako úplná blbost, kterou prostě nepotřebuji. Nakonec jsem se rozhodla, že by bylo fajn vidět jak ta moje vysněná práce v praxi vypadá.

Navštívila jsem nutriční terapeutku v Thomayerově nemocnici. Působila na mě moc dobře, své práci rozuměla a nejspíš jí dělala i dobře. Jako první mě zvážila a zjistila moje BMI (bohužel už si nepamatuji jaké jsem měla). V této době už jsem se dostala na váhu 62 kg a byla jsem se sebou docela spokojená. Aby terapeutka zjistila, zda mi nic v jídelníčku něco nechybí, požádala mě, abych si měsíc zapisovala co jsem celý den jedla. Podle její rady jsem si jídlo začala zapisovat do kalorických tabulek. A TO ODSTARTOVALO MOJÍ POSEDLOST KALORIEMI. 

Terapeutka mi spočítala celkový kalorický příjem, kterého bych měla dosáhnout každý den. V období puberty to vycházelo na 1750 kalorií na každý den. Ze začátku jsem vše plnila na jedničku a byla jsem na sebe pyšná, všechno v číslech vycházelo, některé dny jsem ani nezapisovala a bylo mi to celkově dost jedno. 

Ve stejné době jsem už rok pravidelně cvičila a neuvěřitelně mě to bavilo! Každý den jsem se na to těšila, ale stále jsem respektovala své tělo - když se mu nechtělo, tak jsem jednoduše necvičila.
Později jsem se ale na kalorie začala více soustředit a začala jsem si dávat pozor, abych nepřekročila svůj denní příjem. Stále jsem zkoušela si denní příjem kalorií snižovat a snižovat - začalo to být jako droga. 

Své tělo i hlavu jsem trápila cca. půl roku zapisováním potravin do "přiblblých" tabulek s denním příjmem maximálně 1300 kalorií. Cvičení pro zábavu se změnilo v posedlost. Posilovala jsem cca. 2 hodiny denně + ranní a večerní jóga. Asi si umíte představit jak moc moje tělo prosilo o odpočinek, ale já tyto signály prostě ignorovala. Výsledkem byla hospitalizace na dětském oddělení nemocnice v Motole s diagnózou přetočené vaječníky. 

Nedostatek energie a vyčerpání mě tak poprvé dostaly na dno a bohužel také do rukou doktorů. Lékaři v nemocnici se nejprve domnívali, že mám zánět slepého střeva, proto mi v očekávání operace celé dva dny nedali nic k jídlu, abych mohla případně rovnou na sál. Slepé střevo jsem nakonec neměla, ale hladovění mě přesvědčilo, že mé tělo vydrží dva dny bez stravy úplně bez problému. V Motole jsem ležela dva dny a po návratu domů jsem se opět vrátila do svého cvičebního procesu.

Fotka z 10.3.2019 - můj první den v Motole.

Ukončila jsem základní školní docházku a řekla jsem si, že chci žít zase normální život. Začala jsem zase jíst, dařilo se mi to a já si tak myslela, že je to tak v pořádku. Přestože jsem jedla, soustředila jsem se na nízkokalorická jídla a cukr se u mě vyskytoval opravdu minimálně. Moje tělo přijímalo potraviny, ale stále dost trpělo jejich nedostatkem, resp. nedostatkem energie z jídla ve vztahu k jejímu výdeji. Cvičila jsem neustále, opravdu pravidelně a každý den. Začala jsem se pravidelně vážit a přes prázdniny jsem si tak udržela svých krásných 60 kg (což je moje cílová váha, které chci opět dosáhnout). 
I přes omezení jsem si tyto prázdniny moc užila a jsem za ně vděčná!








Pár fotek z prázdnin, které jsem si opravdu užila. Většina fotek v mém albu je pouze o jídle nebo zachycuje můj zpocený obličej z běhu či posilování. Postavu jsem měla naprosto normální, ale moje hlava už myslela jen to tak, jak zhubnout, resp. jak něco vynechat ve svém jídle...

Obrovský zlom přišel, když jsem přešla na střední školu. Velmi jsem se bála, že se lidem na škole nebudu líbit a se svojí váhou a postavou jsem začala být nespokojená ještě více. Tak jsem se rozhodla, že kalorie začnu počítat opravdu pořádně. Od prvního dne jsem se s novou třídou necítila 100% komfortně. Měla jsem pocit, že na mě lidé neustále koukají. To, že bych se třeba mohla někomu líbit, jsem si vůbec nepřipouštěla. Jak jsem viděla sama sebe, tak mě podle mého viděli i ostatní....

První týden jsme odjeli na adaptační tábor, abychom se seznámili. Líbil se mi jeden spolužák a jelikož jsem věděla, že se mu líbí "hubené" holky, tak jsem taková chtěla být taky. Na adaptačním táboře jsem nejedla nic... Měla jsem s sebou "dietní" kukuřičné krekry od Racia (které mimochodem miluji a stále si je kupuji) a nějaké musli sušenky plné cukru od značky Emco (aspoň nějaká energie v podobě cukru pro moje tělo). Každopádně snídaně, oběd ani večeře jsem nikdy nesnědla. Už v tu dobu si pamatuji jak se mě spolužačky ptaly, jestly nemám hlad a proč nejím. Celý adaptační tábor trval pět dní, takže moje tělo pět dní nevidělo smysluplné jídlo, které by mému tělu pomohlo normálně fungovat... Po návratu domů jsem v hladovění pokračovala a začala opět aktivně cvičit. Začala tím moje závislost na vážení své váhy, hmotnosti přijímaných potravin a jejich zapisování do kalorických tabulek...

Tohle je fotka z prvního školního dne na nové škole. S kamarádkami jsme zašly na kafe a na "dort," který jsem si samozřejmně nedala. Umělý smích se stal mojí maskou, kterou jsem každý ráno nasazovala.

  Blížily se Vánoce, které pro mě byly naprosté peklo plné dobrého jídla a pokušení. Dost jsem se držela a opravdu jsem se svou hladovku dodržovala i přes můj nejoblíbenější svátek.

Neustále jsem brečela a litovala sama sebe, což je jeden z hlavních příznaků anorexie.

Moje váha během prvního měsíce spadla na 57 kg. Vážila jsem dvakrát denně - ráno a večer (někdy i přes den). Za každý gram navíc jsem se trestala - nedala jsem si svojí dietní svačinu v podobě kukuřičného chlebíčku nebo večeři.

Váhu jsem si často vyfotila, abych se nad výsledky mohla večer radovat.

Snídaně jsem si začala dělat do skleniček. Hned po ránu totiž jíst nemohu, až později ve škole. Do skleniček jsem si dělala ovesné kaše (vím přesně, že to bylo 20 g ovesných vloček, které jsem zalila vodou a přidala 50g nějakého ovoce. To byla celá moje snídaně). Později jsem začala obsah skleniček vyhazovat do koše nebo jsem je jednoduše schovala doma. 

Svačiny, které jsem si nosila z domova, jsem dávala spolužákům, kteří je s chutí přijímali. Obědy ve škole máme, ale já na ně nechodila a doma jsem lhala, že chodíme na obědy s kamarádkou do různých bister. Někdy jsem si udělala něco do krabičky, ale obsah jsem vyhazovala. Domu jsem se ze školy dostala okolo čtvrté hodiny, dala si kafe, které mě aspoň trochu zasytilo a šla se učit. 

Okolo páté hodiny jsem se vrhla na pravidelné posilování. Pamatuji si přesně jak neuvěřitelně se mi točila hlava a moje tělo vyloženě křičelo o trochu jídla. Večeři jsem většinou snědla, ale vždy jsem si jí dokázala udělat co nejméně kalorickou (o tom se chci rozepsat v samostatném článku). Když jsem se nenavečeřela do sedmi hodin, tak už jsem šla spát o bolestném hladu, protože po sedmé hodině už se nesmí jíst (to je samozřejmě ÚPLNÁ BLBOST, ale moje hlava si to vytvořila jako základní pravidlo). 

Než jsem šla spát, měla jsem svůj večerní rituál - 100 sklapovaček, 100 dámských kliků a 100 dřepů s výskokem. Po tomto rituálu jsem odpadla na postel a chtěla spát, ale bohužel moje myšlenky mi nedovolovaly usnout a stále vymýšlely nové způsoby jak hubnout. Celou noc mi zvonilo v uších, přemýšlela jsem nad potravinama, které miluji, ale nemohu si je dovolit, neustále jsem výmýšlela nové recepty, které uvařím doma, ale nikdy neochutnám. Naspala jsem maximálně dvě hodiny, respektivě jsem nespala vůbec.

Moje poslední vážení, které jsem si vyfotila - 55 kg

Tuto fotku pořídila moje mamka 6. března, což byl nějaký týden do mého imatrikulačního plesu. Mám zde 55 kg a do zrcadla jsem na sebe koukala jako na tlusté prasátko :(

Vyrýsované břicho, vystouplá hruď a hubená mezera mezi stehny bylo to jediné co mi zbylo... Můj rozum, veselý úsměv, denní radosti ze života a moje pozitivní energie šli stranou.

Požadovaná mezera mezi stehny pro mě byl naprostý základ!

A takto nějak vypadal můj jídelníček:
Snídaně: vyhozená sklenice s ovesnou kaší.
Svačina: ovoce, které jsem předala kamarádům s odůvodněním, že nemám hlad nebo, že jsem měla velkou snídani.
Oběd: velké kafe s bezlaktózovým mlíkem (později jsem začala pít jen černé, protože mléko jsou zbytečné kalorie navíc).
Svačina: další kafe + nějaké nízkokalorické jídlo (jablko, kukuřičné chlebíčky nebo nějaká zelenina).
Večeře: různé saláty (pouze zelený salát se třemi rajčaty a jednou mrkví - HOTOVO!), nebo něco, co udělali rodiče (vždy jsem si nandala minimum se slovy, že jsem měla velký oběd a svačinu).
 + pohyb: posilování a kardio (minimálně hodinu denně).



Podobných fotek mám mnoho a třeba se někdy překonám a ukážu vám jich víc. Zatím je to pro mě hodně soukromá věc a není mi moc příjemné něco takového sdílet. Jednou to snad zvládnu... 

Tímto způsobem jsem fungovala téměř půl roku a moje váha tak spadla na kritických 42,5 kg, což je opravdu silná podvýživa. To už jsem, ale s energií opravdu nevydržela. Neměla jsem na nic náladu, měla jsem silné emoční záchvaty, nesnášela jsem doteky druhých a izolovala jsem se od lidí kolem.

Při spaní a sezení mě začali tlačit kosti, začaly mi vypadávat vlasy a byla jsem hodně agresivní a nepříjemná. Nakonec jsem se stala naprosto závislá na své hmotnosti, která se stále zmenšovala. Začala jsem nakupovat oblečení v dětském oddělení a úplně v klidu jsem se vešla do oblečení určené pro čtrnáctileté holčičky. Velikost mých kalhot byla 32 a triček XS. 

Menstruaci jsem ztratila hned a už je to rok co jí nemám. Bez hormonů mi mají změknout kosti, které se tak mohou lehce lámat, začali se mi tvořit lehké chloupky po celém těle a to moje nálada začala být, až agresivní.

Stále jsem nebyla spokojená a moje tělo trpělo více a více. Na svých skoro 180 cm jsem vážila pouze 42,5 kg, což není dostačující hmotnost ani ženy s výškou kolem 160 cm.


Pohled na vystouplé kosti mého těla se tak stal závislostí a potřebou, které řídily můj život. Byla jsem závislá na dotýkání se vystouplých kostí mých žeber nebo pánve...




Pro anorexii je typické, že se člověk neustále fotí. Fotila jsem si svoje pokroky v hubnutí, nad kterými jsem potom hodiny seděla a nadávala jak jsem moc tlustá. BLBOST A ZTRÁTA ČASU!

Sama vidím, že to není hezký pohled, ale takových fotek mám v galerii asi tisíce. Byla to jednoduše závilost nad kontrolou jak vypadám. Neřešila jsem nic jiného než svoje tělo a stravu...









Anorexie lidi doslova žere a  žene do hrobu. Je NAPROSTO ZÁSADNÍ SI UVĚDOMI A PŘIJMOUT, ŽE OPRAVDU MÁME PROBLÉM. Chystám se napsat článek, ve kterém bych shrnula jak poznat mentální anorexii a jak pracovat se základním uvědoměním, že jí m ám.... Není to jednoduché a nepřijde to hned - je to dlouhý proces, který může trvat i několik let.

Tuto fotku vyfotila moje mamka se slovy, že vypadám jako bych přijela z koncentračního tábora. Vznikla 18. května a tímto dnem skončilo moje utajování s jídlem. I přes "odhalení" jde na fotce vidět, že jsem si problém nepřipouštěla a brala jsem to se smíchem.



No a tak jsem na sobě začala pracovat! Tělo se učím vnímat jako něco co mě drží na tomto světě. Učím se, že se nemusím jídla bát, ale naopak si ho užívat! Na této poslední fotce kde se fotím s nafouklým bříškem jsem se sebou spokojená a pyšná na cestu, kterou jsem ušla! 

To by bylo pro dnešní dlouhý článek asi všechno. Stále se léčím a mám před sebou stále dlouhou cestu. Jsem rozhodnuta, že chci být zdravá žena s ženským tělem a normální menstruací a hlavně chci zpátky svůj život plný smíchu a pozitivní energie. 

Svého života si vážím a chci ho žít na plno. Anorexie mi dala zatím dva roky trápení, sebepoškozování (hladovění = sebepoškozování) a stálého boje sama se sebou. Řekla jsem STOP! Chci být zase šťastná, a  hlavně zdravá!

Mám před sebou ještě dlouhou cestu a i přesto, že zatím vidím jen maličké světýlko na konci tunelu, tak každé ráno vstanu s tím, že chci udělat maximum, aby se zvětšilo. Je to můj jediný cíl, kterého nejenom chci, ale hlavně musím dosáhnout. A já vím, že to zvládnu!

Doufám, že článek někomu mohl pomoci a třeba i trochu dodal sílu, aby si svého těla vážil více než já. Buďte hrdí a spokojení sami se sebou a odměňujte se za to! Začněte se mít prostě rádi a i když to nepůjde hned, tak to stále dokola zkoušejte!

Nenechte se padnout na úplné dno, jen proto, že se ženete za jakousi svou dokonalostí. Dokonalost neexistuje a každý z nás je něčím výjimečný už takový jaký je! 

Jinak dámy a pánové, konečně jsem se dokopala k dalšímu kroku - natočila jsem svoje úplně první video kde popisuji svou cestu. Snažila jsem se, aby nebylo příliš dlouhé, ale já to moc neumím - prostě zastávám názor, že když už o něčem mluvím, tak aspoň poradně! O PPP se dá mluvit týden v kuse a stále je to málo! Budu vám moc vděčná, když se podíváte a napíšete mi třeba váš názor.

Děkuji vám za přečtení tohoto článku. Vím, že některé fotky jsou trochu silnější, ale je to realita, která se bohužel v mém životě odehrála.  Třeba to někomu poslouží jako odstrašující příklad nebo dokonce pomůže k cestě ven ze své závislosti, v léčení. Budu se těšit u dalšího článku... Opatrujte se!

S láskou Emma











)



You May Also Like

0 Comments