Jak moc nás ovlivňují sociální sítě?

by - srpna 14, 2020

 Krásný den všem!

Tak po delší době opět trochu vážnější článek. Nedávno jsem otevřela Instagram a vyskočil na mně profil jedné americké influencerky. Byl "dokonalý" a vytvářel pocit, že vede výhradně bezstarostný život. Profil nabízel přehlídku drahých dovolených v plavkách s dokonalými křivkami. Sdílela fotky se svým úžasným přítelem, který očividně ve fitku i spí. Oba si vydělávají postovaním fotek na Instagramu milióny. Když jsem se zadívala na její profil, musela jsem se začít smát. Předvádějí svůj "dokonalý" život, ale je to skutečnost? Vytvářejí představu, že život je jen zábava, luxus, dokonalé postavy a nekonečný mejdan. Tak jsem si řekla, že bych mohla na toto téma sepsat článek. Co mi tedy pomáhá nespadnout do úzkosti z pocitu vlastní nedokonalosti vždy, když otevřu nějakou sociální síť. Tak se na to pojďme podívat!


Jaký druh sociálních sítí nás ovlivňuje? 

Myslím, že v dnešní době je jen málo mladých lidí, kteří by neměli vytvořený profil na Instagramu. Nemusí ani přidávat vlastní příspěvky, ale aktivně sledují ostatní, vidí se na jejich místech a tiše závidí. Upřímně si odpovězte na otázku: Kdo z vás na Instagramu nesleduje osobu, přestože ho neuvěřitelně vytáčí jenom tím, že otevře pusu, aby namluvil Instastory o svém dnu? Kolik z vás ráno otevře Instagram a hned první fotka ho vytočí, protože na něj vyskočí vyrýsovaná modelka, které závidíte její tělo a váš den je tak už od rána "na nic", protože si přijdete sami i celý váš život nedokonalí? Myslím, že většina z nás sleduje dychtivě dokonalý život influencerů a nevidí skutečné hranice mezi reálným a sociálním životem. 

Jak nás ovlivňují sociální sítě?

Ve svých úvahách se budu soustředit na ženy, na které dnešní společnost vyvíjí silný tlak. Ze všech stran na nás útočí rady a představy jak máme vypadat, co máme nosit, jak se máme chovat, jak máme myslet, abychom byli "in". Myslím si, že muži na rozdíl od nás nemají takovou potřebu srovnávat se s ostatními. Ženy naopak srovnávají samy sebe s ostatními ženami, jak reálnými, tak s těmi "dokonalými", jejichž přehlídku nabízí Instagram. Na Instagramu se většinou srovnáváme s ženami, které neznáme a nevíme jaké jsou ve skutečnosti. Vidíme jen to co chceme. Instagram je dokonalý pro srovnávání mezi sebou navzájem. Každý si tam najde svůj styl, představu, jaký by chtěl být a pak si najde nový koníček - co nejvíce se té osobě přiblížit! 

Jaké dopady na nás mají sociální sítě?

Myslím si, že Instagram je vhodný jen pro lidi, kteří o své osobnosti nepochybují a mají silné sebevědomí. Pro lidi, jako jsem byla já 😂, kteří se neumí příjímat jací jsou a jejich seběvědomí je malé jako zrníčko čočky. Pro tyto lidi jsou sociální sítě dost "nebezpečné". Díky srovnávání, pocitu nedostatečnosti a nedokonalosti se tak mnohé slečny dostávají do pocitů beznaděje, strachu a úzkostí, ze kterých je opravdu těžké se dostat. A co může následovat? Problémy s psychikou, deprese nebo např. mentální anorexie a poruchy příjmu potravy. 

Tyto problémy jsou v dnešní době na denním pořádku a právě díky všudypřítomným mediím jich stále přibývá. K dnešnímu světu už tak nějak patří - "žít život" přes obrazovky, nadávat na svůj život, nevidět krásy normálního života a nesnažit se prostě jen hezky a šťastně žít...

Jak přestat padat do úzkostí "nedokonalosti" po otevření jakékoliv sociální sítě? 

Už nějakou dobu na sociálních sítích nesleduji lidi, kteří mně nějakým správně nemotivují. Jak v reálném, tak imaginárním světě se chci obklopovat lidmi, kteří žijí nebo předvádějí normální život, něco umí a svým příkladem a životem mě posouvají dál. Proto doporučuji tu nejjednodušší variantu - otevřete svůj profil na Instagramu, zmáčkněte na kolonku sledování a pomalu, ale jistě si přeberte lidi, které opravdu sledovat chcete. Když jsem udělala tento krok, tak se moje sledování z 350 lidí přehouplo na 50. Všechny profily tak musely být pro mě opravdu inspirativní a většinou obsahovaly příspěvky na téma "self love".

Taky mi hodně pomohlo (nejen na netu, ale v celém svém životě), nastavit hranice mezi realitou a sociálními sítěmi. Když vidím dokonalý příspěvek dokonalé slečny z milionové dovolené, řeknu si, že je to jen fragment jejího života. Že mimo tu představovanou dokonalost musí třeba tvrdě makat v posilovně na svém těle a mnohdy pro peníze dělá věci, které jí třeba ani netěší a nebaví. To nám ale neřekne...Takže se na profil podívám, vše si podobným způsobem v hlavě profiltruji, pousměji se a profil zavřu a poděkuji za to jaká sama jsem 😊 

Na pohled banální, ale ve skutečnosti nejdůležitějších je: Přijímat sama sebe se všemi "nedokonalostmi" a na ostatní se vykašlat!!! Nejde to hned. Chce to opravdu hodně práce, ale věřte mi, že když si to v hlavě nastavíte, tak už Instagram nikdy neotevřete s pocitem méněcennosti.

Tyto tři tipy mi sakra pomohly přestat sama sebe stále soudit a porovnávat se s ostatními, nevěřit si, protože nemám nemám dokonalou postavu, vyžehlenou pleť a přehlídku drahých hadrů jako "všichni" na Instagramu. Věřte mi, když tyto kroky přijmete za své, tak pro vás bude Instagram pouze stránka s nezávaznou motivací a inspirací - a to byl taky hlavní účel tohoto článku 😂). 

Jaký názor mám na sociální sítě já? 

Osobně si myslím, že sociální sítě nám dávají naprosto dokonalou příležitost sdílet a rozvíjet s ostatními (se stejnou "krevní skupinou") své zájmy, co ho baví. Vždy se najde někdo další, koho baví stejná věc. A tak vznikají zajímavá kamarádství a z nich další projekty. Myslím, že Instagram může být skvělý nástroj inspirace a vlastního rozvoje. 

Pokud máte druhým co dát a jak je inspirovat, internet vás může i dobře živit. Každé zboží si najde svého kupce, někoho stačí krmit falešnými představami a pohádkami, jiní potřebují skutečné příběhy a motivující inspiraci. Je na každém, aby se zorientoval a z inernetu dostal to co potřebuje pro svůj skutečný život...

Osobně si od sociálních sítí držím spíše odstup. Můj postoj se vyvíjel..., právě profily dokonalých slečen a jejich životů mě dostaly na úplné dno a způsobily, že jsem začala nesnášet a trestat své tělo. Denně jsem se vinila za to, že nejsem tak hezká jako ta slečna, na kterou jsem náhodou narazila při mém scrollování po Instagramu. Teď tu sedím a místo užívání si života sepisuji jak probíhá léčba anorexie. Není to směšné nebo smutné?

To by bylo pro dnešní článek všechno. Je delší, tak doufám, že se prokoušete až na konec a nějak vám to pomůže. Budu moc ráda, když mi napíšete váš osobní názor na sociální síte. Můžete třeba napsat v čem vidíte pozitivum a naopak negativum. Zároveň budu moc ráda, když mi napíšete nějaké vaše tipy, jak pracovat s pocitem nedokonalosti a méněcennosti. Já vám moc děkuji za přečtení a budu ráda za jakékoliv komentáře. Mějte se krásně.

S láskou, Emma. 

You May Also Like

2 Comments

  1. Já nevím no.. Já to všechno beru tak nějak pozitivně. Mám ráda hezké věci, hezké fotky,.. Příspěvky na instagramu mě spíše motivují, pěkné fotky ve mně vyvolají takový příjemný pocit.. Vsadím se ale, že kdybychom sdíleli i smutek, všichni si jen řeknou, že chceme litovat a že takové věci na sociální sítě nepatří.. Takže ono je to těžké.. Ale pro mě je určitě přínosem, když vidím, co ostatní sdílejí, když jsou (alespoň tedy na těch fotkách) pozitivní.. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Michalko,
      Každý na to máme jiný názor a je úplně normální, že někdo v sociálních sítí vidí jen pozitivum. Jak už jsem psala já osobně v nich vidím velké pozitivum, ale bohužel i negativum! Je to pouze můj úhel pohledu.
      Jsem moc ráda za tvůj názor!
      Měj se krásně a užívej si poslední volné dny.
      S láskou, Emma.

      Vymazat